Toegankelijkheid

Skip to main content
Foto van het Moleneindplein in Vught

De kern Vught

Waarden en karakteristieken

  • Veel allure door aanwezigheid van boomrijke lanen met villa’s, monumenten, monumentale gebouwen, parken met waterpartijen, spraakmakende landgoederen en groene gebieden tussen woonwijken met natuurwaarden;
  • Herkenbare historische stedenbouwkundige structuren;
  • Cultuurhistorische elementen waaronder Linie 1629, fort Isabella, kasteel Maurick en de Lunetten;
  • Aantrekkelijke woongemeente die zich ontwikkelt van dorps naar meer stedelijk;
  • Voldoende winkels, horecagelegenheden sport-, beweeg- en culturele voorzieningen;
  • Veelzijdige en moderne onderwijsvoorzieningen;
  • Veel zorginstellingen voor diverse doelgroepen en met verschillende zorgconcepten;
  • Sterk verenigingsleven met actieve vrijwilligers;
  • Goede ontsluiting naar de omgeving via fietspaden, openbaar vervoer en autowegen;
  • Goede toegankelijkheid van omringende landschap en natuurgebieden;
  • Cultureel ontmoetingscentrum in de voormalige Petruskerk;
  • Het taleninstituut Regina Coeli heeft een grote bekendheid en trekt (inter)nationale bezoekers.

Waar moeten we rekening mee houden?

  • Het percentage inwoners met een zorgbehoefte is hoog. Dit blijft zo vanwege de vergrijzing en een relatief hoog aantal psychisch kwetsbaren, blinden en slechtzienden. Dit leidt tot bijbehorende vraagstukken op sociaal gebied, wonen en fysieke veiligheid;
  • Een grote woningbouwopgave. Er is behoefte aan sociale huur- en betaalbare koopwoningen en woningen voor jongeren en senioren;
  • Grote verschillen in structuur en woningen tussen Vught Noord (ruim opgezet) en Vught Zuid (dichter bebouwd);
  • Er zijn duidelijk afgebakende gebieden door de aanwezigheid van de A2, de N65 en de spoorlijnen van ‘s-Hertogenbosch naar Tilburg en Eindhoven. De N65 vormt een barrière binnen de gemeente tussen Vught Noord en Vught Zuid en heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid, geluidsoverlast en de gezondheid;
  • Met de wateropgave n.a.v. de voorgenomen aanleg verdiept spoor (en in mindere mate de aanpassing N65.

Gewenste ontwikkelingen

  • Variatie aan woonvormen voor alle doelgroepen, met ruimte voor zowel kleinschalige bouw als grotere gestapelde bouw. De maximale bouwhoogte leggen we niet vast. We willen maatwerk leveren om het ruimtelijk karakter van de gemeente in zijn geheel te behouden of zelfs te versterken. Als we hoogbouw toestaan op een plek waar het kan, zorgt dat ervoor dat elders de bouwopgave beperkt kan blijven. Deze transitie naar een meer stedelijke omgeving gaat gepaard met aandacht voor meervoudig ruimtegebruik;
  • Bijzondere woonmogelijkheden voor doelgroepen als starters (onder andere tijdelijke woningen en tiny houses);
  • Geclusterde woonvormen en woonzorgvoorzieningen in de nabijheid van (zorg)voorzieningen;
  • Kleinschalige winkels en bedrijven die bijdragen aan de levendigheid en identiteit van Vught in winkelgebieden. We willen in deze gebieden concentratie en menging van verschillende functies;
  • Minder verstening en meer groen;
  • Bundelen van functies in de stationsomgeving voor wonen en werken;
  • Recreatieve voorzieningen die aansluiten op de culturele en historische identiteit;
  • Historische elementen en structuren opnieuw herkenbaar en beleefbaar maken, bijdragend aan de lokale identiteit, bijvoorbeeld het herstellen van de buitengracht bij fort Isabella;
  • Minder gemotoriseerd verkeer in de woonwijken, meer doorgaand verkeer op de ringstructuur en meer aandacht voor fietsers en voetgangers;
  • Waterberging verhogen vanwege verdiept spoor.

Wat gaat de gemeente doen in de kern Vught?

  • Fietsen en lopen aantrekkelijker en veiliger maken. Lopen en fietsen heeft prioriteit boven gedeelde mobiliteit en dat weer boven automobiliteit. Dat doen we door:
    • We passen waar mogelijk de openbare ruimte in woonwijken aan om meer ruimte te bieden aan fietsers en voetgangers;
    • Meer in te zetten op de ringstructuur als hoofdontsluiting voor het gemotoriseerde verkeer, waarbij verkeer door de woonwijken wordt ontmoedigd;
    • Te zorgen voor veilige en aaneengesloten routes tussen de wijken en naar omliggende kernen en steden;
  • De openbare ruimte en parken geschikt maken voor ontmoeting, beweging, sport en spel voor iedereen rekening houdend met (sociale) veiligheid;
  • Bij (woningbouw)ontwikkelingen in de bebouwde kom uitgaan van de volgende voorwaarden:
    • Passend in het karakter van Vught als geheel;
    • Verdichting en meervoudig ruimtegebruik waar mogelijk;
    • De gevolgen van de ontwikkeling van het klimaat worden opgevangen bijvoorbeeld door voldoende waterberging en de aanleg van groen is biodivers;
    • De uitvoering is zoveel mogelijk energieneutraal en er komen voorzieningen voor duurzame mobiliteit;
  • De (zoek)gebieden woningbouw (zie plusjes op de Visiekaart in de Samenvatting), zowel in de kern als aan de rand, (laten) onderzoeken en zo mogelijk ontwikkelen of daaraan meewerken;
  • Versterking van biodiversiteit in water, groen en parken;
  • Behoud van en ruimte bieden aan vestiging van kleinschalige winkels en - bedrijvigheid in de winkelgebieden;
  • De N65 aanpassen, waardoor de leefbaarheid rondom de weg verbetert, de veiligheid wordt verhoogd en de verschillende delen van Vught gemakkelijker worden verbonden;
  • Het optimaliseren van het gebruik van historische watergangen en waterpartijen (de lunetten) als waterberging (onder andere op grond van het klimaatconvenant);
  • De mogelijkheid onderzoeken voor de ontwikkeling van de stationsomgeving na aanleg van het verdiepte spoor en gevolg geven aan het onderzoek.